Related Paintings of unknow artist :. | Still life floral, all kinds of reality flowers oil painting 228 | View of the Lower lake at Studley Royal | Arab or Arabic people and life. Orientalism oil paintings 413 | Still life floral, all kinds of reality flowers oil painting 33 | Floral, beautiful classical still life of flowers.042 | Related Artists:
fredrik westinFredric Westin, född den 22 september 1782 i Stockholm, död 13 maj 1862 i Stockholm, historie- och porträttmålare.
Westin hade varit elev hos Lorens Pasch d.y. och Louis Masreliez på Konstakademien. Sedan han 1808 blivit kallad till akademiens agr?? och förordnad till konduktör vid kungliga museet blev han 1812 invald i Konstakademiens styrelse. Han blev 1815 vice professor och 1816 professor vid Konstakademien. Där var han också 1828-1840 direktör. 1843 utnämndes han till hovintendent.
Till hans tidigare skede och till hans främsta alster hör "Dagens stunder", fyra dörrstycken i Karl Johans sängkammare på Rosersbergs slott med antikiserande figurer: Aurora som strör blommor över jorden, Apollon med sitt fyrspann, Diana följd av Aftonrodnaden samt Natten med sitt stjärnströdda dok (1812-13). På Säfstaholms slott finns "De fyra årstiderna presiderade av jordens gudinna" (1843), på Rosendals slott "Hebe med örnen" (1832) och "Flora bekransande Linn??s byst" (1843) och vid Stockholms universitet "Musiken, föreställd av en grupp unga flickor". Han målade också kompositioner ur den svenska historien ("Olof Skötkonungs dop", "Lutherska lärans antagande").
Westin målade en stor mängd porträtt då han under Karl XIV Johans tid var konstnären på modet. Som porträttmålare var han dock inte enhälligt uppskattad. En kritiker som Silverstolpe beklagade 1809 att en konstnär som "äger så mycken färdighet till stöd för sitt sökande av idealet" sysselsatte sig med en konst av så lågt värde och hoppades att han "måtte återvända från den platta verkliga världen till den poetiska." Hammarsköld menade 1818 att av de svenska konstnärerna var det Westin som hade de ringaste anlagen för porträttmålning. Scholander kallade hans porträtt för "vaxgubbar". Andra hade lovord att fälla över Westins porträtt. Gerss ansåg att Westins porträtt hade likhet och behag i uttrycket, enkelhet i ställning och klädsel, urval av natur i formerna och säkerhet och sanning i utförandet. Wennberg kallade honom "den förste svenske tecknarens Lorenz Paschs så värdige fosterson".
Under Karl XIV Johans tid målade han rad porträtt på kungafamiljen. 1824 målade han en populär allegori över kronprinsessan Josefinas ankomst till Sverige, där Saga i gul och blå dräkt sitter på marken framför en runsten och blickar upp mot skyn där kronprinsessan i röd och vit dräkt svävar ned på en molntapp omgiven av tre amoriner. 1838 målade han Karl XIV Johan till häst på Ladugårdsgärdet hälsande med den trekantiga hatten.
Efter att Sandbergs altartavla för Sankt Jacobs kyrka hade underkänts vände sig de ansvariga till Westin med uppdraget att måla en altartavla. Målningen, "Kristi förklaring" var klar 1828 och resultatet blev både hyllat och kritiserat. Andra altartavlor av Westin finns i Kungsholms kyrka ("Kristi uppståndelse", 1825), Åbo domkyrka ("Kristi förklaring", 1836), Uddevalla kyrka ("Kristus välsignar barnen") samt Carl Gustafs kyrka ("Kristi begravning", 1832).
Peale, Sarah MiriamAmerican Painter, 1800-1885
Painter, daughter of James Peale. The most notable of James Peale's painting daughters, she also studied with her uncle Charles Willson Peale and her cousin Rembrandt Peale, from whom she developed her talent for colour and precision in details. As studio assistant to her father, she occasionally introduced into his work bright and intricate fabrics. Her career began in 1817 with the exhibition of Flowers at the Pennsylvania Academy of the Fine Arts. In the 1820s she painted in Baltimore and Philadelphia; in 1824 she was elected to the Pennsylvania Academy. From 1831 to 1846 she maintained her studio in Baltimore where she was a popular portrait painter, producing unpretentious but intelligent and occasionally romantic portraits characterized by a fine concern for materials, as in Mrs Perry Eccleston Noel (c. 1822; Baltimore, Mus. & Lib. MD Hist.). Her sitters included such prominent politicians as Daniel Webster (1842; St Louis, MO Hist. Soc. Mus.) and Abel Park Upshur (1842; Baltimore, Mus. & Lib. MD Hist.). In 1847 Sarah moved to St Louis, MO, where for 32 years she was in great demand. From 1859 her still-lifes won prizes at the St Louis fairs; they were loosely painted works different from the tightly controlled table-top pieces of her father and sister. Sarah's portraiture also changed, from the elegant, precise Neo-classicism learnt from her cousin Rembrandt to a looser,
Wenceslaus WerlinWenceslaus Werlin (died 1780) was an Austrian painter.
Werlin specialized in portraits. He died in Florence in 1780.